Corona-informatie, week 2
Beste ouders, verzorgers,
U bent inmiddels van ons gewend dat we u (verder) informeren, nadat er in een persconferenties van de overheid en / of de procedures opgesteld vanuit de PO Raad belangrijke informatie of veranderingen over het primair onderwijs zijn gedeeld. Daarom vandaag weer een corona-bulletin, met de meest actuele informatie.
Allereerst vindt u hier de nieuwste bestuursbrief, naar aanleiding van de persconferentie. De informatie in deze brief vat de belangrijkste zaken ook voor onze school goed samen. Een aantal onderwerpen licht ik hieronder nog uit:
- In het vorige corona-bulletin kon u een brief lezen met informatie over het thuiswerken, communicatie, devices en de noodopvang voor onze school. Die informatie geldt nog steeds. Lees het gerust nog eens door, als zaken onduidelijk zijn. We hebben de afgelopen weken gemerkt hoe lastig het is, als ouders niet goed op de hoogte zijn van afspraken. U vindt de brief nogmaals hier.
- Ook op onze school wordt de druk op de noodopvang steeds groter. De aantallen stijgen en ik moet steeds meer leerkrachten inzetten, wat ten koste gaat van het thuisonderwijs. Dat kan ik niet stoppen, maar u wel op hart drukken goed na te denken, voordat u aanspraak maakt op de noodopvang. Wanneer u vanwege het uitoefenen van een cruciaal beroep niet thuis kunt werken of uw kinderen vallen onder de (mogelijk) kwetsbare omstandigheden, kunt u gebruik maken van deze noodopvang, wanneer u het niet anders geregeld krijgt.
- Leerlingen die naar de noodopvang gaan, hebben de die dag benodigde materialen en een uitgeprinte weektaak bij zich. Wij zorgen ervoor dat leerlingen eventuele instructies en andere contactmomenten tijdig kunnen bijwonen en er waar nodig digitaal gewerkt wordt. We verzorgen tijdens de noodopvang geen "live" onderwijs, behalve als dit vanuit de leerkracht zo met ouders is afgesproken. De deur van de hoofdingang is zo'n tien minuten voor 8.30 uur open, ouders blijven normaal gesproken buiten.
- Noodopvang kunt u via mij aanvragen. Dat kan via het contactformulier binnen de schoolapp of via directie@uilenburcht.nl, dus niet via leerkrachten of andere mailadressen. Aan- en afmeldingen kunnen uiterlijk tot 17.00 uur worden doorgegeven, u krijgt vervolgens een (korte) reactie terug. U kunt bij een aanmelding na vijven niet uitgaan van een reactie of plaatsing.
- Mocht u het lastig vinden de schooldag of het werk goed te structureren, weet dan dat de leerkracht van uw kind u kan helpen. Soms is een telefoongesprek al voldoende om even te "sparren" en te kijken wat helpt om tot werken of een prettigere werksfeer te komen.
- Heeft u vragen of opmerkingen voor de leerkracht, stelt u deze via het contactformulier in de app. Nu gebeurt dit te vaak via het mailadres van de leerkracht, wat ervoor zorgt dat bij duo-collega's de vraag bij die dag niet-werkende collega's terecht kunnen komen. Dan blijft uw vraag liggen. Overigens kunnen de oudere leerlingen via Google Classroom (ook) zelf contact opnemen met de leerkrachten.
Tot slot schrijf ik u iets, wat ik in maart ongeveer ook zo met u heb gedeeld. Ook toen merkten we hoe zwaar het voor ouders kan zijn om in zo'n rare situatie als waarin we nu weer zitten een andere rol te hebben dan u gewend bent of zich prettig bij voelt. U bent als ouder of verzorger in een situatie gekomen, waarbij u een grotere rol dan normaal speelt in de schoolse ontwikkeling van uw kind(eren). Velen van u werken niet alleen thuis, maar ondersteunen ook de kinderen in het thuiswerk. Anderen regelen veel, bijvoorbeeld met elkaar of familieleden, om de kinderen hun thuiswerk te laten doen. Werk, dat normaal gesproken niet de uwe is, in ieder geval niet in relatie tot uw eigen kind(eren). Wij hebben enorm veel respect voor al die ouders die zich nu zo inzetten om een deel van het onderwijsleerproces van hun kind(eren) door te laten gaan, ondanks veel wat lastig kan zijn.
Weet u gesteund door ons, vraag ons te ondersteunen waar zaken ingewikkeld zijn en realiseert u zich alstublieft dat we in een noodsituatie zitten. Dat laatste schrijf ik bewust: het is heel logisch dat zaken anders gaan dan “normaal” en dat bepaald werk misschien soms even niet lukt. Zoek de balans wat mogelijk is en maakt u zich alstublieft niet te veel zorgen als iets niet gaat, zoals het op school zou gaan. Ik gun u met uw kind(eren) ontspanning, houd het gezellig en van daaruit komt het leren meestal ook wel goed. Er wordt veel over achterstanden gesproken. Ik maak me meer zorgen om toenemende verschillen en de sociaal-emotionele ontwikkeling en samenhang. Achterstanden zijn relatief, wanneer de leerlingen weer op school zijn, zullen we de dan te meten beginsituatie weer in kaart brengen en doen wat nodig is.
Voor iedereen sterkte en gezellige momenten toegewenst,
namens het team, Christiaan de Jong