Gericht lesgeven
Het lesgeven is de kern van ons werk. We onderscheiden pedagogisch en didactisch handelen, hoewel beide facetten van ons werk feitelijk onscheidbaar zijn. We hebben oog voor het individu, en werken met een open houding en wederzijds respect aan een goede relatie, waarin het kind zich gekend weet.
We werken gericht aan zelfstandigheid, eigenaarschap, gedeelde verantwoordelijkheid, samenwerking, kritische zin en reflecterend vermogen van leerlingen. In ons onderwijs zijn daarom van groot belang:
- handelingsgericht werken vanuit groeps- en kindkenmerken en een positieve grondslag
- een kwaliteitsvolle (directe) instructie verzorgen
- kinderen doelgericht en vanuit samenhang laten leren
- onderwijs op maat geven: differentiëren
- gevarieerde werkvormen hanteren met aandacht voor boeiende, activerende en motiverende activiteiten. Hierbij stimuleren we de betrokkenheid en het eigenaarschap van de leerlingen.
- kinderen zelfstandig en samen laten werken
- kinderen spelenderwijs en bewegend laten leren
- het creëren van een veilige, prettige en positieve leeromgeving. Pas dan komen leerlingen écht tot leren.
Voor de groepen 1 en 2 is een onder de schoolvisie hangende visie opgesteld. Deze kunt u hier lezen.