Voor nu en de toekomst
Leren doe je niet alleen uit boeken. Leren doe je vaak in relatie met je omgeving en andere mensen. Je doet het om nu dingen te kunnen en kennen, maar ook om later een eigen, passende plek in de maatschappij in te kunnen nemen.
Wij willen leerlingen een samenhangend geheel van vaardigheden meegeven, waardoor ze optimaal kunnen functioneren in de eenentwintigste eeuw. We onderschrijven in de eerste plaats het belang van een kennissamenleving en gaan ervan uit dat kennis altijd en overal voorhanden is. Daarnaast beseffen we dat het in de kennissamenleving ook gaat om kenniscreatie en –constructie, om innovatie en het kritisch benaderen van kennis. In de derde plaats is het een feit dat door de ontwikkeling van digitale middelen en media globale grenzen vervagen en het delen van kennis en het met elkaar (daarover) communiceren een steeds centralere rol speelt in onze (toekomstige) samenleving. Op De Uilenburcht willen we daarom gericht aandacht besteden aan de volgende zogeheten 21st century skills:
- Samenwerking en communicatie
- Kennisconstructie
- ICT-gebruik
- Probleemoplossend denken en creativiteit
- Planmatig werken
De gerichtheid van onze school op de 21st century skills heeft gevolgen voor de deskundigheid van de leraren, voor ons aanbod, voor onze (digitale) middelen en onze organisatie.
Binnen De Uilenburcht kiezen we voor samenhangend onderwijs, waarbinnen de leerlingen kennis, vaardigheden en houdingen leren. Dit gebeurt in de groepen 1 / 2 heel breed. Vanaf groep 3 zetten we de methode Blink Wereld in. Het biedt ruimte om middels een breed palet aan werkvormen te werken aan de 21st century skills. Daarbij wordt er gevarieerd en geëxperimenteerd, met de focus op de door de school gekozen aandachtspunten als samenwerken en het aanbieden van een breed aanbod. Ook de begrijpend lezen-methode Nieuwsbegrip ondersteunt in het werken aan de 21st century skills.