Oudernieuwsbrief 4 december
Beste ouders, verzorgers,
.
.
Sinterklaas en agenda
Ook in rare tijden kunnen we feest vieren. Vandaag is dat het Sinterklaasfeest en we mochten genieten van een gezellige morgen, met enthousiast zingen, aandacht voor elkaar en mooie ontmoetingen. Met dank aan iedereen die zich hiervoor knutselend, versierend en als ouderraad onderstenend heeft ingezet!
Vanwege de maatregelen gaan de komende periode de koffieochtenden nog steeds niet door. Kerst gaan we ook anders vieren dan gepland. We zouden dit in de kerk gaan vieren, maar dat is niet mogelijk. Daarom houden we de kerstvieringen net als vorig schooljaar in de klas. Dat doen we Ldonderdag 17 december, onder schooltijd, zodat er geen extra verkeersbewegingen nodig zijn.
.
.
Nieuwe leerkracht
Afgelopen week heb ik de ouders van groep 4a kunnen melden dat we een nieuwe leerkracht hebben kunnen aannemen voor deze groep. Tot de kerstvakantie blijft juf Jantine Walraven op de maan- en dinsdag in groep 4 aan het werk, daarna zal juf Angelina Slotboom onze school komen versterken. Op een later tijdstip zal zij zich via de oudernieuwsbrief voorstellen.
.
.
Ouderbijdrage
Vorige week bent u uitgenodigd om de vrijwillige ouderbijdrage te betalen, met de mogelijkheid een extra donatie te doen. Ik ben blij te melden dat al veel ouders hierop hebben gereageerd: al meer dan vijftig procent van de gezinnen heeft al betaald, wat heel helpend is om ook komend kalenderjaar weer "de extra's" op school plaats te laten vinden. Een aantal ouders die deze last momenteel niet kunnen dragen, heeft zich snel gemeld. Voor beiden dank, het helpt ons snel overzicht te krijgen en in een later stadium minder reminders te hoeven sturen. Uiteraard vragen we de ouders die nog niet hebben gereageerd, dit op korte termijn te doen.
.
.
Verkeerssituatie
Ik ben met de gemeente en handhaving in gesprek over de verkeerssituatie rondom de school. Dit moet leiden tot een aantal aanpassingen, die de verkeersveiligheid ten goede gaat komen. Zo worden er plannen gemaakt voor zebrapaden en er wordt gegkeken of er aanpassingen in het parkeren nodig zijn. Het blijkt dat de wijk van de school al aangewezen is als 30-kilometerzone, maar dat hier geen borden bij zijn geplaatst of wordt gehandhaafd, omdat de verkeerssituatie optisch nog niet is aangepast. Er wordt nu gekeken of de gemeente dit naar voren kan halen. Wordt zeker vervolgd.
De afgelopen tijd stonden er langdurig vrachtwagens langs de school. Daar zijn we mee bezig geweest, net als een aantal ouders. Nu zijn ze weg, maar we weten nu wel dat het vanaf 18.00 uur verboden is vrachtwagens in de wijk te parkeren. De gemeente kijkt of zij dit verbod langs de school standaard kan uitbreiden voor de hele dag.
Welke aanpassingen "we" ook doen, alles begint met gedrag. Ik hoor van verschillende kanten dat er nog steeds een groot percentage ouders die dicht bij de school woont hun kind(eren) toch met de auto naar school brengt. Ik hoef u niet (nogmaals) uit te leggen dat dit niet bevorderlijk is voor een veilige schoolomgeving en daarnaast geloof ik dat lopend of met de fiets naar school gaan voor de kinderen ook een positief, educatief effect heeft.
.
.
Kinderboekenweek
Namens de kinderboekenweekcommissie, collega’s en kinderen willen wij jullie hartelijk bedanken voor alle boeken die er zijn gekocht bij boekhandel Jacques Baas tijdens de kinderboekenweek. Als school mogen we voor 144 euro aan boeken uitzoeken. Dit willen wij inzetten voor informatieboeken, passend bij Blink. Nogmaals hartelijk bedankt voor jullie hulp!
.
.
De Vreedzame School, blok 3
In het nieuwe blok is het thema “we hebben oor voor elkaar”. Hier vindt u de kletskaarten voor de groepen 1 en 2, voor groep 3, voor groep 4, voor groep 5 en voor groep 6. Zoals altijd kunt u deze gebruiken om de onderwerpen ook thuis bespreekbaar te maken.
In de groepen 7 en 8 gaan we met de kinderen hun “meningen” delen in de groep. Hoe denk jij hierover, wat denkt de ander over hetzelfde onderwerp, waarom denkt die ander zo, kan ik mijn mening daarom veranderen of blijf ik bij mijn standpunt? Het actief luisteren is hierin het belangrijkste onderdeel. Niet een ander beoordelen op zijn / haar mening, maar erover nadenken waarom die dat zo denkt en zegt. Met behulp van verschillende coöperatieve werkvormen zullen we elkaar vragen stellen en leren om duidelijk te communiceren. De leerkracht zal de groep stimuleren en de positiviteit benadrukken van dat er verschillende meningen bestaan en gezegd mogen worden.
.
.
Leerlingenraad
Sinds dit schooljaar heeft De Uilenburcht een leerlingenraad. Deze is inmiddels tweemaal bij elkaar geweest: eenmaal om kennis te maken, afspraken te maken en via de computer in gesprek te gaan met wethouder Chantal Broekhuis, de tweede maal om inhoudelijk zaken door te nemen. Hiervoor mogen leerlingen punten aandragen, die eerst in de eigen groep zijn besproken, vervolgens bespreekt de leerlingenraad wat we ermee kunnen doen. Zo hadden we het gisteren bijvoorbeeld over de lengte van pauzes, speelmateriaal voor op het plein en hoeveel tijd er gegymd wordt. Ook is afgesproken dat de leerlingenraad wordt betrokken bij de keuzes voor het nieuwe schoolmeubilair en het vergroenen van het schoolplein.
De leerlingenraad bestaat uit vertegenwoordigers van de groepen 5/6, 6, 7, 7/8 en 8, waarbij ik meevergader. De eerste ervaringen zijn heel prettig en passen mooi bij onze schoolpijler "Samen", waarin we het belangrijk vinden dat we leerlingen kennen en niet allen over, maar ook met hen praten.
.
.
Schoolontwikkeling
Natuurlijk is het opzetten van de leerlingenraad niet de enige schoolontwikkeling, dit jaar. Eerder kon u al lezen over de versterkte doorgaande lijn voor zelfstandig werken, vanaf komende week gaat we verdere stappen zetten met cooperatief leren, waarin leerlingen samenwerken, gericht op actieve betrokkenheid, eigenaarschap en dieper leren. Verder zetten de groep 1/2-leerkrachte mooie stappen in de implementatie van de leerlijnen jonge kind, waarbij er nog meer zicht is op wat de leerlingen kunnen en kennen.
.
.
Vergroenen van het schoolplein
Een aantal ouders is de afgelopen weken druk bezig geweest met plannen voor het vergroenen van het schoolplein. Dit heeft geresulteert in een prachtig document, waaraan ook alle leerlingen input hebben mogen geven. Deze plannen zijn inmiddels ingediend bij het Streekfonds Heuvelrug, die hiervoor subsidie afgeeft.
Op een later tijdstip zullen plannen concreet worden en zullen andere ouders gevraagd worden hiermee te helpen. Voor nu is het in ieder geval super welk werk er is verzet en welke plannen er zijn!
.
.
Vriendelijke groeten van Christiaan de Jong,
CBS De Uilenburcht