Oudernieuwsbrief 22 januari
Beste ouders, verzorgers,
We zijn alweer even onderweg in het nieuwe kalenderjaar, en hoe! Het is voor u en ons een intensieve periode, die blijkbaar past bij wat een crisis van mensen vraagt. In de speciale corona-bulletins leest u alles over hoe we één en ander aanpakken. U had nog wel de laatste bestuursbrief van mij tegoed. Deze leest u hier.
Noodopvang
De noodopvang is heel vol, maar we hebben het idee dat we over het algemeen goede keuzes maken. Het blijft daarbij fijn dat het ouders de opvang echt als nood blijven zien, wanneer er geen andere mogelijkheid is. Het is fijn te merken dat de aanmeldingen de afgelopen week steeds vaker ruim op tijd en volgens de ons aangegeven wijze plaats vindt.
Er blijven ook wat aandachtspunten. Zo zien we soms ouders de school inkomen, wat in principe niet de bedoeling is. Waar mogelijk wordt buiten van leerlingen afscheid genomen en komen de leerlingen op het afgesproken tijdstip ook weer naar buiten. Het is daarbij helpend als u zoveel mogelijk de schooltijden of 12.00 uur aanhoudt als begin- of eindtijdstip van de opvang, dat zorgt voor meer overzicht bij de begeleiders.
Verder hebben we de afgelopen week te maken gehad met leerlingen die tijdens de noodopvang verkeerd (werk)gedrag tonen. Anders dan in een reguliere groep kunnen we hier nu weinig aandacht aan besteden en melden we in voorkomende gevallen ouders dat na een laatste waarschuwing leerlingen al dan niet tijdelijk uitgesloten worden van noodopvang.
.
.
Studiedag
Afgelopen 6 januari heeft het team een studiedag gehad over twee onderwerpen, namelijk relaties en seksualiteit en coöperatief leren. Twee schoolontwikkelingen, die we inzetten om De Uilenburcht stapje bij stapje nog meer de school te maken die we willen zien en zijn.
Door relationele en seksuele vorming breed gedragen te verankeren in het schoolbeleid en lesprogramma, dragen we structureel bij aan een gezonde relationele en seksuele ontwikkeling van kinderen die weerbaar zijn en respectvol met elkaar en met diversiteit om kunnen gaan. Het team Seksuele Gezondheid van de GGD heeft de expertise in huis om de school hierbij te ondersteunen. Dat is onder andere gebeurd door het ochtendprogramma van onze studiedag te verzorgen, waarin we als team hebben nagedacht en gesproken over dit onderwerp, wat het ook weleens lastig kan maken, hoe je qua leeftijd en achtergrond aansluit op onze leerlingen en hoe we de aangeschafte methode "Kriebels in je buik" gaan invoeren.
Tot nu toe was dit onderwerp te weinig op onze school, terwijl dat wel gewoon wettelijk verplicht is. Daarom hebben we genoemde methode aangeschaft, waarmee we normaal gesproken vanaf de "Week van de lentekriebels" in maart mee starten. Bij een dergelijk thema hebben we geleerd in goed contact met de ouders te communiceren. Zeker, omdat dit soms voor ouders een lastig onderwerp is. Denk overigens niet "te groot", we behandelen wat bij de leeftijd van onze leerlingen past. Zo kan het in groep 1/2 vooral over het kennen van je lichaam gaan, in groep 5 over verlegen zijn en in groep 8 over grenzen stellen als iets je niet bevalt.
De medezeggenschapsraad heeft ons vorig jaar gestimuleerd hiervoor een ouderavond te organiseren en dat doen we dan ook van harte, vlak voor de Week van de lentekriebels, op 1 maart 2021, van 19.30 tot 21.30 uur. U wordt hier binnenkort via een los bericht voor uitgenodigd.
De schoolontwikkeling van De Uilenburcht gaat voornamelijk via de pijlers "Samen", "Breed en betrokken" en "Gezond". Wie hier sowieso meer over wil lezen, kan hierover informatie vinden op onze website. Eén van de belangrijkste te maken stappen is die van het coöperatief leren. Dit is een manier van denken en werken, die leerlingen via verschillende didactische werkvormen actief en betrokken laat samenwerken, om er allemaal van te profiteren. Dit zorgt voor motivatie en een hogere leeropbrengst. Daarnaast blijkt uit veel onderwijsonderzoek dat coöperatief leren leerlingen sterker laat groeien op sociaal-emotioneel vlak, zowel individueel als in de groep. Wij hebben als school gekozen om de bewezen aanpak van Dr. Spencer Kagan schoolbreed te implementeren. Daarvoor hebben we, naast wat leerkrachten al wisten en deden, tijdens de studiedag een kick-off gehad. En nou maar hopen dat we nieuwe kennis snel in de praktijk kunnen brengen..!
.
.
Lesvrije middagen
Op de schoolkalender staan op 26 januari en 4 februari twee lesvrije middagen gepland. Deze worden normaal gebruikt om leerkrachten ruimte te geven de Cito LOVS-toetsen te verwerken, de groeps- en individuele plannen aan te passen en de rapporten te maken. In de situatie waarin we nu zitten, kan een behoorlijk deel van deze werkzaamheden nu niet plaatsvinden. We hebben gekozen om deze middagen niet uit te stellen tot dat wel zou kunnen, dat zou betekenen dat u bij een eventuele schoolopening zou moeten rekenen op toch weer twee snelle vrije middagen en dat is niet wenselijk. Wel hebben we binnen het team afgesproken dat leerkrachten waar nodig zó plannen, dat zij deze middagen minder bereikbaar zijn voor leerlingen en ouders om toch één en ander aan te pakken. Het zal dan voornamelijk over het maken van rapporten, gaan.
De noodopvang gaat deze dagen dus waar nodig ook de middagen door.
.
.
Rapporten en oudergesprekken
We werken vanaf dit schooljaar met nieuwe rapporten voor de groepen 3 tot en met 8. Dit worden digitale ParnasSys-rapporten, die voor leerkrachten gemakkelijker in te vullen zijn dan voorheen. Ze zijn vanaf het moment dat wij dit openzetten ook te zien in de ouderportaal van ParnasSys. Zonder schoolsluiting hadden we meer data als (LOVS Cito-)toetsen gehad om mee te nemen voor dit rapport. Houdt dat in uw achterhoofd, als u het rapport leest.
Vanaf schooljaar 2021 – 2022 zullen ook voor de groepen 1 en 2 ParnasSys-rapporten worden gebruikt. Omdat in deze groepen dit schooljaar het leerlijnenpakket voor het jonge kind worden geimplementeerd, is het nu nog te vroeg één en ander te tonen in individuele rapporten. Ter overbrugging is een tussenrapport ontworpen. Echter, vanwege de situatie waarin we nu zitten, zou het invullen van dit rapport een onvolledig beeld geven. Daarom stellen we het "meegeven" van het rapport in de groepen 1 en 2 vooralsnog uit. Afhankelijk van het moment van de schoolopening zullen we bepalen of en wanneer dit alsnog gebeurt.
De rapportgesprekken gaan op de geplande data in februari door, uiteraard op afstand. Hierin bespreken we, al dan niet naar aanleiding van een rapport, hoe de (schoolse) ontwikkeling van uw kind(eren) verloopt. Of we de adviesgesprekken doorgang kunnen laten vinden op de geplande data, is nog ongewis. Dit heeft met verschillende factoren te maken, waar ouders van groep 8-leerlingen deze week al bericht hebben gehad. Wanneer hier meer over bekend is, horen de betreffende ouders dit direct.
.
.
Vrijwillige ouderbijdrage
In november 2020 heeft u via Wiscollect het betalingsverzoek voor de vrijwillige ouderbijdrage schooljaar 2020 – 2021 ontvangen. Tevens gaven we u de mogelijkheid om een extra bedrag over te maken voor de aanschaf van Chromebooks.
We hebben voor 66% van alle kinderen de betaling of een deel van de betaling ontvangen. Daar zijn wij uiteraard heel blij mee, maar we hopen dat de ouders die nog niet hebben betaald dat alsnog willen doen. Het is ook leuk te vermelden dat er veel gehoor is gegeven aan de oproep om extra geld over te maken ten behoeve van de aanschaf van Chromebooks en concreet betekent dat we nu al drie extra Chromebooks kunnen aanschaffen!
We realiseren ons dat deze coronacrisis voor gezinnen een zware tijd is, ook in financieel opzicht. Mocht dat betekenen dat u de betaling niet of deels kunt doen, vragen we u vriendelijk in dat geval contact met ons op te nemen via directie@uilenburcht.nl en / of karin@uilenburcht.nl. Dan kijken we met elkaar wat mogelijk is of halen we u voor dit jaar uit het systeem.
Karin Visser
.
.
Vergroenen schoolplein
In december hebben we bij het StreekFonds Utrechtse Heuvelrug een plan ingediend om het schoolplein te vergroenen. Het StreekFonds heeft een bijdrage van € 7.500,- toegezegd en daar zijn we ontzettend blij mee! We willen met dit bedrag onder andere een zitkuil maken, die als buitenlokaal kan worden gebruikt, moestuinbakken neerzetten en groene speelattributen aanleggen op het kleuterspeelplein.
De komende maanden werken we het plan verder uit en daar kunnen we de hulp van andere ouders goed bij gebruiken. Heb je bijvoorbeeld ervaring als tuinontwerper, hovenier of (groen)aannemer? Wil je meehelpen om aanvullende financiering te vinden? Weet je aan groen (speel)materiaal te komen, zoals boomstammen, wilgentakken, houtsnippers of een duiker? Of vind je het gewoon leuk om bij te dragen. Neem dan contact op met Maeike (mvandermeche@gmail.com).
Irma Bakkers
.
.
Nog geen lid van de Bibliotheek Z-O-U-T? Tot en met 17 jaar is het gratis!
Met een lidmaatschap kun je boeken reserveren, een Verrassingspakket aanvragen en gebruikmaken van veel online lees- en leermogelijkheden. Zoals luisterboeken, inloggen en lezen met Yoleo, oefenen voor school met Einstein Junior. Voor de jongere kinderen zijn er de voorleesfilmpjes van de Voorleeshoek, de digitale Voorleestas en de prentenboeken van Bereslim.
Vraag online een bibliotheekpasje aan en haal het op tijdens de openingsuren van de afhaalbieb.
Met vriendelijke groet, Helma Bouman, programmacoördinator educatie, de Bibliotheek Z-O-U-T
telefoon 0343 – 760211, e-mail hbouman@bibliotheekzout.nl
.
.
Met vriendelijke groeten,
Christiaan de Jong, De Uilenburcht