Onderwijs op maat
We ondersteunen ieder kind zijn grenzen te verleggen en boven zichzelf uit te stijgen. De leerstof en de werkvormen sluiten zoveel mogelijk aan bij de mogelijkheden en talenten van uw kind. We hebben ons onderwijs zo georganiseerd, dat kinderen die makkelijk leren moeilijkere en verdiepende opdrachten krijgen. Kinderen die meer moeite hebben met leren kunnen rekenen op extra instructie en hulp.
Kinderen die korte instructie nodig hebben, kunnen binnen de basisvakken na deze instructie zelfstandig of samenwerkend aan het werk. Voor de kinderen die meer instructie nodig hebben, wordt gebruik gemaakt van de verlengde instructie aan de instructietafel. Bij de vakken begrijpend lezen, technisch lezen, taal, spelling en rekenen weten we welke leerlingen doorgaans werken via de plus-, basis- of intensieve instructie.
Voor kinderen met een extra ondersteuningsbehoefte heeft de school een duidelijke zorgstructuur. Grotendeels vindt (extra) ondersteuning in de klassen plaats, al dan niet met hulp van een onderwijsassistent. Soms is het beter een leerling of groepje leerlingen vanwege herhaalde oefening of uitdaging ook buiten de groep te begeleiden.
Naast de groep plusleerlingen, die met het plusaanbod in de groepen voldoende uitgedaagd wordt, is er een groep leerlingen die meer nodig heeft. Deze leerlingen krijgen eenmaal per week extra aandacht van een hoogbegaafdenspecialist, waarbij het werken met gelijkgestemden een belangrijke stimulans is. We werken met een methode die breder vanuit de behoeften van deze leerlingen werkt en meer biedt dan alleen uitdaging. De persoonlijkheidsontwikkeling, sociale competenties, motivatie, leerstrategieën en leer- en werkhouding zijn punten waar de leerlingen aan werken. Om een brede ontwikkeling te stimuleren wordt bij de verschillende opdrachten het Meervoudig Intelligentiemodel gebruikt. De uitdaging wordt gezocht in de variatie en de mogelijkheden om de opdrachten op eigen niveau in te vullen.
Gelukkig gaat het met de meeste kinderen goed op school. Maar wat als een kind – om welke reden dan ook – meer ondersteuning nodig heeft? Dan wordt samen met de intern begeleider en ouders gezocht naar de meest passende onderwijsondersteuning, zodat een kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wanneer nodig, wordt de expertise van het samenwerkingsverband erbij gehaald. Lees eventueel hier meer over het samenwerkingsverband.
Meer weten over hoe we werk maken van 'onderwijs op maat'? Lees het zorgplan of het schoolondersteuningsplan van de school. Daarnaast leest u in het specifieke grenzenformulier van De Uilenburcht waar de grenzen van onze mogelijkheden liggen. Neem waar nodig gerust contact op met één van onze intern begeleiders.